W dniu 13 stycznia uczestniczyłem w szkoleniu zorganizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu w ramach projektu: Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski. Szkolenie dotyczyło pojęć takich jak Fundraising w jaki sposób możemy realizować jego założenia na naszym terenie, organizacje zrzeszające fundraiserów, w jaki sposób prowadzić skuteczny fudraising, zasady Fundraisera.
Pokrótce przedstawie informacje zdobyte na szkoleniu prowadzonym przez trenera z 10 letnim stażem w fudraisingu, który przyjeżdza w nasze okolice na wypoczynek.
Na początek powiem co to jest Fundraising:
Fundraising – proces zdobywania funduszy poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, firm, fundacji dobroczynnych
lub instytucji rządowych i samorządowych. Zajmują się tym zawodowi
fundraiserzy. Fundraising jest związany zasadniczo z działalnością
organizacji pozarządowych, ale termin w piśmiennictwie anglojęzycznym
może odnosić się również do działalności partii politycznych oraz
pozyskiwania inwestorów i pomnażania kapitału przedsięwzięć nastawionych
na zysk.[1]
Fundusze bywają zbierane na różne cele społeczne, przez organizacje
prowadzące działalność charytatywną, religijną, naukową, sportową oraz domy dziecka, szpitale, hospicja, muzea, galerie sztuki, szkoły i uczelnie wyższe oraz wszystkie inne podmioty prowadzące działalność społecznie użyteczną.
Uwarunkowania prawne
Źródła, z których dana organizacja pozarządowa może pozyskiwać fundusze na swoją działalność, określa jej statut.
Niektóre działania fundraisingowe regulują też rozporządzenia
zewnętrzne, np. przebieg zbiórek publicznych, czyli gromadzenia datków w
postaci gotówki lub innych dóbr na cele dobroczynne, reguluje Ustawa z
dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych. Pewne działania
fundraisingowe wymagają pozyskania specjalnych pozwoleń od władz
rządowych lub samorządowych (np. loterie lub zbiórka publiczna),
wszystkie zaś działania finansowe organizacji pozarządowych podlegają
obowiązkowi sprawozdawczości. Fundacje mają coroczny obowiązek
sporządzenia sprawozdania finansowego i przesłania go do swojego organu
kontroli oraz podania do wiadomości publicznej, np. poprzez publikację w
Internecie.
Uwarunkowania etyczne
16 października 2006 podczas IV Międzynarodowego Szczytu Fundraisingu
w Noordwijkerhout, w Holandii przedstawiciele organizacji
fundraisingowych z 24 państw uchwaliły dokument regulujący standardy etyczne pozyskiwania funduszy na cele dobroczynne.
Kodeks etyczny kładzie nacisk na wykorzystywanie środków zgodnie z wolą
darczyńców, transparentność, uczciwość, zgodność z prawem oraz
obowiązek sprawozdawczości. Dodatkowo odradza fundraiserom pracę na tzw.
procent, to jest otrzymywania wynagrodzenia stanowiącego pewien procent
od pozyskanych funduszy. Zaleca się natomiast aby fundraiser otrzymywał
z góry ustalone wynagrodzenie. W wielu krajach fundraiserzy stworzyli
własne kodeksy etyczne, regulujące w jaki sposób będą pozyskiwać
fundusze na cele dobroczynne, np. rosyjskim kodeksie etycznym zwraca się dodatkowo uwagę na ochronę praw beneficjenta i dobrowolność darowizn, zaś czeski
kodeks etyczny fundraisingu zaleca między innymi dziękowanie za dary
oraz wykorzystywanie ich w sposób gospodarny i odpowiedzialny.
Źródła finansowania organizacji pozarządowych
Istnieją następujące źródła finansowania organizacji pozarządowych:
- Granty i dotacje – w tym granty i dotacje od ośrodków rządowych i samorządowych, fundacji wsparciowych i grantodawczych, zagranicznych organizacji grantodawczych oraz środków Unii Europejskiej.
- Współpraca z biznesem – sponsoring, darowizny finansowe, rzeczowe oraz usług, umowy barterowe.
- Poza pozyskiwaniem dóbr i środków współpraca z firmą może dotyczyć
stałego potrącania z wynagrodzeń pracowników ich dobrowolnych datków na
rzecz organizacji (np. Pajacyk, prowadzony przez Polską Akcję Humanitarną)
- Poza pozyskiwaniem dóbr i środków współpraca z firmą może dotyczyć
stałego potrącania z wynagrodzeń pracowników ich dobrowolnych datków na
rzecz organizacji (np. Pajacyk, prowadzony przez Polską Akcję Humanitarną)
- Darczyńcy indywidualni – wpłaty przez strony internetowe, imprezy publiczne połączone ze zbiórkami pieniędzy, kwesty, loterie, sprzedaż cegiełek, skarbony w miejscach publicznych, charytatywne SMS-y.
- Szczególną formą pozyskiwania darowizn od osób indywidualnych jest budowanie bazy stałych darczyńców poprzez marketing bezpośredni, lub bezpośrednią rozmowę, czyli pozyskiwanie funduszy bezpośrednio od indywidualnych darczyńców, z którymi fundraiserzy podejmują rozmowę na ulicy i przekonują do regularnego wsparcia swojej organizacji przez zlecenia zapłaty. Aktualnie w Polsce kampanie direct dialogue prowadzi Amnesty International oraz Greenpeace. Największą w Polsce zbiórkę publiczną prowadzi Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
- Działalność gospodarcza i odpłatna działalność pożytku publicznego.
- 1% podatku dochodowego.
- Składki członkowskie.
- Kapitał żelazny (kapitał wieczysty) i lokaty kapitału.
Specyfika kampanii fundraisingowych
Niektóre kampanie fundraisingowe np. budowanie bazy stałych
darczyńców wymagają długoletnich prac oraz poniesienia kosztów
inwestycyjnych w początkowej fazie projektu. Tylko nieliczne metody
fundraisingu pozwalają na szybki zysk z minimalną inwestycją.
Nie istnieją wytyczne jaki procent swojego budżetu organizacja
pozarządowa może przeznaczyć na fundraising, jednak kodeks etyczny
zaleca aby informować darczyńców o kosztach prowadzonych kampanii.
Fundraising w Polsce
Według badań Stowarzyszenia Klon/Jawor 42% organizacji pozarządowych w
Polsce opiera swoje finansowanie na grantach i dotacjach ze środków
publicznych; 17% na datkach, darowiznach i 1% podatku; 17% na składkach
członkowskich, zaś co druga organizacja pozarządowa w Polsce prowadzi
kampanie fundraisingowe skierowane do osób indywidualnych lub firm.
Statystycznie budżet roczny organizacji pozarządowej w Polsce wynosi 20
tys. zł. Brak funduszy hamuje rozwój organizacji i nie pozwala na realizację
nowych projektów. Dlatego fundraiser staje się jednym z najczęściej
poszukiwanych specjalistów w organizacjach pozarządowych. Organizacją polskich fundraiserów jest Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu.
Więcej informacji na http://www.polski.fundraising.org.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz